lördag 16 april 2011

Blodpropp i hjärtat eller förälskad?

Dagens ämne är blodpropp.


Min pappa fick för ett par veckor sedan en bypass-operation det tillstötte en del komplikationer men idag mår han bra och är på bättringsvägen. När jag besökte honom på sjukhuset tog jag en folder som beskriver kvinnors symptom på blodpropp i hjärtat. De är följande:

1. Obehag i bröstkorgen som kan upplevas som tryckande och åtstramande - ok som att vara förälskad eller när man ser det där fyndet på en loppmarknad som man bara måste ha!!!

2. Svårt att andas som ibland även kombineras med en tryckande känsla i bröstkorgen. - ok, förälskad eller fyndet på loppmarknaden!

3. Hjärtat slår snabbt - ok, förälskad/loppmarknad

4. Yr och illamående - ok, när man glömmer att äta för att man är förälskad eller är på loppmarknad!

5. Kallsvettas - ok, förälskat eller rädd att missa det där fyndet på loppmarknaden.

6. Smärtor eller obehag i båda armar, mellan axlarna, i nacken och käken - ok, låter precis som efter en dags shoppande på lopp-/antikmarknader - smärtor i armar, axlar och nacke på grund av all kånkande på alla fynden och smärtorna i käken beror på allt prutande och tafatta försök att prata franska, tyska, spanska, holländska osv. beroende på vart i Europa man är på marknad.

7. Ovanlig matthetskänsla - ok, precis så känner man efter marknaden.

8. Sömnsvårigheter - ok, det har väl alla som är förälskade eller som ska på lopp-/antikmarknad dagen därpå!

9. Känsla av slapphet, speciellt i armarna - ok, vad sa jag; kånkandet på alla fynd!

10. Problem med matsmältningen och/eller smärtor i kombination med luft i magen - hihi, alla har vi väl försökt hålla oss/inte släppa oss när vi är förälskade - ja, när man är ute och fyndar tänker man vaken på mat eller dricka vilket leder till en orolig och krånglande mage.

11. En känsla av att någonting är HELT tokigt - ok, man är helt tokig när man är förälskad eller när man är på loppmarknad.



Har du nått eller flera av ovanstående symptom ska du ta dem på allvar och söka upp din läkare och begära att bli noggrant undersökt eftersom de kan vara en varning om en blodpropp i hjärtat. När du är hos din läkare ska du insistera på en noggrann undersökning.



- Är det jag som är helt tokig eller!!! Jag har alla ovanstående symptom och har haft dem större delen av mitt liv och kommer troligen att ha dem tills den dagen jag lämmnar denna värld... Hypokondriker eller bara en passionerad människa, det är frågan - en sak är dock säker jag dör lycklig.


Ha en trevlig helg och kom ihåg att uppsöka en läkare om du har några av ovanstående symptom och INTE vill dö lycklig!


1 kommentar:

  1. Hej förstår dig precis ,har liknande symtomer på antikmässor o loppisar mm.Vill också dö lycklig.Ha der gott Lena

    SvaraRadera