lördag 13 augusti 2011

Renovering av vardagsrummet

Då har det blivit dags att renovera vardagsrummet. Till min stora förtret upptäckte jag att alla tre ytterväggar är lerklinade. Jag kan meddela att hacka bort lerklining från 1850-talet är slitsamt, tråkigt och mycket dammigt...

Det gamla innertaket går som tur är att rädda. Det ska bara slipas mjukfogas och målas vitt. Riktigt fina handhuggna gamla breda planker.


Här stod det gamla platsbyggda hörnskåpet.

På väggerna finns flera tidningurklipp som man har använt till att lappa ihop delar av tapet, spännpapp osv. Mycet rolig läsning faktiskt. Dette urklipp är från 1938.

Det är inte bilden som är suddig utan det är damm från nerbrytningen av lerkliningen!!!

OBS. yxhuggmärkena i timmerväggen som skulle göra det lättare att få lerkliningen att fastna på väggen..
Ganska spännande faktiskt - men tråkigt att de lyckats så bra att det nästan är som sten på vissa ställen!

Så ser lerklining från 1850-talet ut...

Ungefär halvvägs: har damm i öron,näsa, munn, ögon ja, överallt och idag, dagen därpå, har jag träningsvärk i hela kroppen till och med i fingrarna!!

Slå upp et hål med koben och sedan bara jobba utifrån det!!!
Den rosa färgen är målad direkt på lerkliningen och är alltså det första lagret. Sedan har man satt tapeter och spännpapp samt tidningspapper ovanpå genom 150 år...


Ja, en kall öl behövs till att skölja ner allt dammet men fiskmaten??? Avspeglar kanske min diet!?!

Slitgöra!!!!
Men det blir väl bra så småningom....hoppas jag! :-)
Idag ska jag in och köpa ett nytt koben!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar